JANUAR 2025: SPORTSPLANEN UNDER REVISJON!
1. AKTIVITET
1.1 Årshjul
1.2 Sportslig Utvalg
1.3 Trenerkompetanse
1.4 Trenerveileder
1.5 Dommerkontakt
1.6 Rekrutteringsplan
2. LAGORGANISERING
2.1 Treneren
2.2 Foreldrekontakt
3. RETNINGSLINJER
3.1 Foreldremøte
3.2 Hospitering
3.3 Jevnbyrdighet
3.4 Ingredienser for en god fotballøkt
3.5 Prinsipper for god fotballaktivitet
3.6 Spillform og spilletid
3.7 Cuper
3.8 Sammenslåing av lag
3.9 Klubbdommere
3.10 Nominere til sone/krets
3.11 Konsekvenser og sanksjoner
1. AKTIVITET
1.1 ÅRSHJUL
1.2 SPORTSLIG UTVALG
Formålet med Sportslig Utvalg er å ivareta klubbens sportslige retningslinjer, sportsplanen og at det sportslige aktivitetsnivået holder den kvaliteten som klubben ønsker. Sportslig utvalg skal ha en motiverende funksjon i klubben.
Sportslig Utvalg rapporterer til hovedstyret i BIL fotball og skal ha en representant på styremøtene (i utgangspunktet SU-leder).
Vi ønsker (men stiller ingen krav om) at alle i SU har gjennomført Fotballederkurs 2, der sportslig ledelse er en av kursmodulene. Leder i SU skal også deltar på møteplasser i regi av krets så langt dette er mulig.
MANDATER/OPPGAVER
- Være rådgivende for styret i sportslige spørsmål
- Ansvar for å implementere, følge opp og videreutvikle klubbens sportsplan
- Håndtere avvik fra sportsplanen. Eventuelle avvik skal rapporteres fotballstyret
- Ansvar for å sikre kompetanse hos klubbens trenere gjennom kompetanseplan
- Løse problemstillinger/utfordringer knyttet til differensiering og hospitering
- Ansvar for lagsinndeling, nivåpåmelding og påmelding av lag til serien i samarbeid med FIKS-ansvarlig
- Overordnet ansvar for normering av spillere til landslagsskoletiltak og ekstern hospitering
- Ansvar for gjennomføring av minimum tre trenerforum hvert år (før, midtveis og etter en sesong)
- Rekruttering av trenere
- Utadrettet kontakt mot andre klubber og trenere i forbindelse med overganger, trenerroller og lignende
Sportslig utvalg har ingen økonomiske fullmakter.
📝 Se hvem som sitter i Sportslig Utvalg
1.3 TRENERKOMPETANSE
Kompetanse hos trenere er en av de viktigste faktorene for at våre utøvere skal oppleve trygghet, mestring og utvikling i klubben. Vi ønsker at alle lag har minst én trener med formell trenerkompetanse.
MINIMUM TRENERKOMPETANSE:
6-7 år: Grasrottreneren 1
8-9 år: Grasrottreneren 2
10-12 år: Grasrottreneren 3
13-15 år: Grasrottreneren 4
16år +: Grasrottreneren 1-4 (Helst UEFA B)
Sportslig utvalg skal sørge for at trenere som ikke oppfyller kravene får mulighet til å ta nødvendig kurs. Dette gjelder også trenere som ønsker å videreutvikle seg.
1.4 TRENERVEILEDER
Trenerveileder er ansvarlig for oppfølging og utvikling av klubbens trenere på feltet, i trening og i kamp. Trenerveileder skal være «trenernes trener» og bidra til å sikre at treninger og kamper gjennomføres i tråd med klubbens verdigrunnlag og sportsplan.
OPPGAVER OG ANSVARSOMRÅDER:
- Være trenernes samtalepartner og støttespiller ved å være tilgjengelig og synlig på feltet for alle klubbens trenere
- Veilede og følge opp trenerne med utgangspunkt i klubbens sportsplan
- Bistå Sportslig utvalg (SU) i gjennomføring av Trenerforum og evaluering av sportsplan
- Bistå SU i rekruttering av trenere og hjelpe til å sette sammen nye trenerteam foran hver sesong
- Kartlegge trenerkompetanse og motivere klubbens trenere til å gjennomføre trenerutdanning i henhold til klubbens minimumskrav
- Delta på relevante samlinger og kurs i regi av NFF/NFF Nordland
Trenerveileder bør være medlem av sportslig utvalg og rapporterer også dit. Ved flere trenerveiledere i klubben skal en av trenerveilederne fungere som teamleder for de øvrige.
Trenerveilederen må minimum ha fullført Grasrottreneren, men gjerne UEFA B-lisens og/eller NFFs Trenerveilederutdanning.
📝 Se hvem som er trenerveileder
1.5 DOMMERKONTAKT
Dommeren er helt avgjørende for at kampen kan spilles. I BIL fotball er dommere en sidestilt utøver med spilleren, og klubben skal rekruttere og motivere for å ha flest mulige, og best mulige, dommere.
Dommerkontakt har ansvar for klubbens dommere, og rapporterer til sportslig utvalg.
OPPGAVER
- Være kontaktperson/veileder for klubbens dommere
- Arbeide for å rekruttere dommere i klubben og å følge opp disse
- Legge til rette for at potensielle dommere får tatt rekrutteringsdommerkurs i samarbeid med NFF Nordland
- Bistå med å skaffe dommere til klubbens cuper
- Bistå med dommere til kamper i 5-er- og 7-erfotball
- Delta på trenerforum før sesongstart for å informere om eventuelle regelendringer
- Arrangere et «kickoff» med dommerne i forbindelse med ny sesong med fagstoff, god mat, etc.
- Sørger for at dommerne til enhver tid har nødvendig bekledning
- Alle nyutdannede dommere settes opp på dugnadsdømming i forbindelse med BIL Cup i mars
📝 Se hvem som er dommerkontakt
1.6 REKRUTTERINGSPLAN
Kommer
2. LAGORGANISERING
2.1 TRENEREN
Hovedtrener har ansvar for at punktene under blir fulgt, og for å fordele disse oppgavene med flere i teamet slik at det blir lettere å inneha trener- og laglederverv.
Administering
- Melde inn ønsket treningstider til ansvarlig for baneoppsett og unngå kollisjon med andre idretter så langt det rekker
- Ha foreldremøte før sesong, før turnering og etter at sesong er gjennomført
- Fylle ut kamprapport i FIKS før kamper (fra 12 år)
- Gjøre seg kjent med spillere som lider av spesielle sykdommer (eks. diabetes, astma, epilepsi o.l.) og sette seg inn i hvilken oppfølging disse krever
Øvrige viktige oppgaver
- Avklare roller med de øvrige trenerne i teamet
- Delta på klubbens trenerforum
- Sørge for at hospitering gjennomføres
- Rapportere til klubbens Sportslige Utvalg
Feltarbeid
- Følge klubbens gjeldende sportsplan
- Sette opp sesongplan (treningsøkter, tema, etc)
- Gjennomføre treningsøkter i henhold til klubbens retningslinjer
- Kalle inn spillere inn til og lede laget i kamper i henhold til klubbens retningslinjer
- Sørge for at laget har god opptreden både på og utenfor banen
- Ha tilgang til lagets medisinskrin på alle treninger og kamper
- Ta ansvar ved skader og ulykker på kamp og treninger
Rollefordeling på treningsfeltet
Husk at det er viktig å fordele oppgaver på treningsfeltet slik at vi spiller alle i trenerteamet gode. Eksempel på hvordan oppgaver på feltet kan fordeles (og gjerne rulleres på)
- Én trener har ansvar for øktas hovedtema
- Én trener ansvar for motspillet
- Én trener kan ha ansvar for å følge opp enkeltspillere
I BIL fotball ønsker vi at hovedtreneren minimum skal ha grasrottrenerkurset tilsvarende nivået man er trener på.
2.2 FORELDREKONTAKT
📁 Trykk her for rollebeskrivelse for foreldrekontakt – denne filen kommer
3 RETNINGSLINJER
3.1 FORELDREMØTE
Foreldemøte skal avholdes i god tid foran ny sesong, i forkant av turnering og ellers ved behov.
AGENDA FOR FORELDREMØTE VED SESONGSTART:
- Oppsummering av fjoråret
- Gå gjennom BIL og lagets retningslinjer
- Klubbhåndbok og sportsplan (vise hvor den ligger på nettet og be de gjøre seg kjent med den)
- Visjon, verdier og mål
- Foreldrerollen (inkl. kafé- og kampvert)
- Spilletid/laginndeling
- Hospitering
- Kommunikasjon mellom trenere – foreldre, evt. spillere (SoMe-kanal)
- BIL fotball anbefaler Spond som kommunikasjonsmiddel mellom spillere og trenere
- Opplegget for sesongen
- Seriespill
- Turnering(er) – bli enig om hvor
- Spilletid/laginndeling
- Treninger og hospitering
- Sosiale tilsettinger
- Forberedelser
- Utstyr som kan kjøpes inn (hva, hvor, pris)
- Utstyr som skal være med på trening (riktig klær, fotballsko, leggbeskyttere, vannflaske)
- Velge foreldrekontakt(er) med ansvar for å sette opp foreldre til:
- Kjøring bortekamper
- Kafépersonale hver hjemmekamp
- Kampvert hver hjemmekamp
- Dugnader
- NB: Alle lag SKAL ha minst én foreldrekontakt
AGENDA FOR FORELDREMØTE MIDTVEIS/I FORKANT AV TURNERING:
- Oppsummering av sesongen så langt
- Retningslinjer for laget under turneringen (f.eks leggetid, kosthold, lommepenger, transport, etc.)
- Økonomi
- Fordeling av oppgaver
3.2 HOSPITERING
«Positiv forskjellsbehandling»
BIL fotball har som målsetning å gi alle spillere et godt treningstilbud. For noen innebærer dette å trene mer enn kun med sitt eget lag. Hospitering er spillerutvikling ved å la gode spillere få trene med spillere som er eldre, fysisk sterkere eller holder et jevnt høyere nivå enn spillerens naturlige spillergruppe.
Det er BIL fotball som legger premissene for hvordan hospitering skal drives i klubben, og ikke enkeltindivider. BIL fotball ønsker å gi gode utøvere muligheten til å utvikle seg i egen klubb, samt sikre at BIL-spillere ikke forsvinner grunnet manglende sportslig utvikling og utfordring.
Hospitering i BIL kan starte det året spilleren fyller 10 år. Mye kan skje med en enkeltspiller i løpet av en sesong. Derfor skal trenerteamene hele tiden ha øye på alle i sin spillergruppe, ikke bare de som er “best” der og da. Dette gjør at flere spillere kan hospitere i løpet av en sesong.
Eget årskull prioriteres foran hospitering med annet årskull med mindre det er gjort særskilt avtale.
Sportslig Utvalg skal underrettes om avtaler som gjøres mellom lagene.
Alle spillere som hospiterer må oppfylle følgende kriterier:
- Trener mye
- Tilstedeværelse på øktene
- Gode holdninger
Punkter som skal være tenkt over og følges før hospitering starter:
- Spilleren må ville dette selv.
- Trenerteamet skal være samstemte i avgjørelser rundt hospitering. Man ser ting forskjellig
- Spiller må bli sett og få tilbakemeldinger under og etter oppholdet av hospiteringslaget trenere
- Trygghet: Ingen bør hospitere alene. 2, maks 4 om gangen skal hospitere.
- Hospitering skal ikke foregå spontant, men være gjennomtenkt slik at denne blir tatt godt i mot.
- Om spilleren er god nok til å spille kamp, skal spilleren spille på høyeste nivå.
- Lån av spiller for kampgjennomføring, regnes ikke direkte som hospitering.
- Spilleren skal kunne hospitere 1-2 ganger pr uke og i tillegg trene med egen årsklasse.
- For jenter som har høyt ferdighetsnivå, anbefales hospitering med guttelag.
PERMANENT FLYTTING AV SPILLERE
Spillere som er god nok til å starte for eldre lag skal vurderes å bli flyttet opp et årskull. Her må man ta hensyn til miljø, modenhet og andre faktorer – ingen skal flyttes mot sin vilje.
3.3 JEVNBYRDIGHET
I fotball vil jevnbyrdig motstand fremme både mestring og ferdighetsutvikling. Når vi spiller mot noen som er langt bedre enn oss, opplever vi lite mestring siden vi sjelden får til det vi prøver på.
Er vi totalt overlegne, er det alt for lett å få til ting vi prøver på. Det kan gi mestringsfølelse, men fører i liten grad til læring og utvikling.
Jevnbyrdighet mellom lagene gir begge parter en bedre tilpasset utfordring. Spillerne må gjøre sitt beste for å få det til, og det er ikke gitt at de lykkes hver gang.
Betydningen av jevnbyrdighet gjelder både på lags- og individnivå: Det at motstanderen er hensiktsmessig tilpasset, gir de beste betingelsene for individuell utvikling. Trenerne kan overføre dette til treningsfeltet: Hvordan skape jevnbyrdig motstand i spilløvelser? Hvordan balansere forutsetninger og utfordringer når vi trener på delferdigheter? Hvordan differensiere på ulike måter slik at den enkelte og gruppa møter omgivelser som er godt tilpasset spillernes ferdigheter? Husk at fotballspill dreier seg om å mestre motstand. En av trenernes utfordringer er derfor å skape jevnbyrdig spill-motspill-situasjoner på treningsfeltet
JEVNBYRDIGHET I BARNEFOTBALLEN
Trenerne leder en fotballkamp der Fair Play, trivsel og utvikling er hovedmålet! Våre og motstanderlagets spillere skal gjennom en passe dose trygghet og utfordringer få føle på mestringsfølelse ute på banen. Jevne og tette kamper er resepten for dette.
Vi og motstanderlagets trenere må sammen erkjenne at dette er viktig for utvikling, og derfor vektlegge at:
- Begge lag faller litt av når motstander skal spille seg ut, slik at de får kontroll på ballen i starten av angrepet
- Vi bruker hodet og juster litt på laget ut fra stillingen i kampen
Leder et lag med flere mål, lar vi:
- Spilleren som trives som forsvar uten spill i ryggen, utfordres som sentral midtbane
- Den venstrebeinte spilleren flyttes over på motsatt side
- Midtstopperen spiller spiss, og spissen spiller midtstopper
Ligger vi under, lar vi:
- Vår beste spillere utfordrer motstanderlagets beste spillere
- De andre spillerne opptrer helst i trygge roller
3.4 INGREDIENSER FOR EN GOD FOTBALLØKT
VIKTIGE PUNKTER FOR EN GOD TRENINGSØKT:
- All aktivitet med ball i barnefotballen. Fra 13 år bør man ha prepp/skadefri i starten av økta
- Med- og motspillere i flest mulig øvelser (minst mulig «kjeglemotstandere»)
- Øktene er godt forberedt med maks ett tema og maks tre læringsmomenter innenfor temaet.
- Sørge for høyt aktivitetsnivå (korte pauser, minst mulig kø)
- Konkurranser brukes som virkemiddel for morsomme treningsøkter med høy intensitet.
- Treneren skaper trygghet gjennom å se alle og forsterke det som er positivt.
- Treneren er en tydelig leder.
- Still i større grad spørsmål fremfor å være instruerende – finn en balanse.
- Bruk mye tilpasset smålagspill som gir mange situasjoner for å score mål/hindre mål.
3.5 PRINSIPPER FOR GOD FOTBALLAKTIVITET
Trygghet vs utfordringer + Mestring = Trivsel og Utvikling!
Det er viktig at alle føler at de blir sett og at vi tar grep for å ivareta alle på laget, uansett ambisjonsnivå. Under har vi listet opp noen ting som er viktig spesielt for barnefotballen:
- Alle spillere skal «bli sett» i løpet av en trening og en kamp
- Ros mye, ikke bare ved scoring. Forsterk det som er bra!
- Mestring er et nøkkelord. Alle bør få utfordring tilpasset sitt nivå = mest gøy for alle
- I barnefotballen skal ALL aktivitet foregå med ball
- Treningene skal så langt som mulig tilpasses hver enkelt spillers ferdighetsnivå
- Skal lære å takle tap og seier. Vi ønsker 4-3 foran 10-0
- Spillerne skal få mest mulig jevnbyrdighet i både trening og kamp
PRINSIPPER FOR GOD FOTBALLØKT
Under har vi listet opp fire viktige prinsipper som våre trenere skal benytte som hjelpemiddel for å skape en god fotballøkt i barne- og ungdomsfotballen. Disse kalles for «aktivitetsprinsippet, «spesifisitetsprinsippet», «kvalitetsprinsippet» og «differensieringsprinsippet».
AKTIVITETSPRINSIPPET
Mange involveringer og repitisjoner
- Øktene er godt forberedt, og sørger for høy aktivitet. «Aldri kø».
- Kom raskt i gang
- Organiser øvelser og treninger på en slik måte at alle får mange involveringer og ofte kommer i situasjoner i forhold til temaet du har for økta.
- Konkurranser brukes som virkemiddel for morsomme treningsøkter med høy intensitet
SPESIFISITETSPRINSIPPET
Aktiviteten ligner på det som skjer i kamp
- All aktivitet med ball
- Med- og motspillere i flest mulig øvelser
- Organiser øvelsene slik at spillerne ofte kommer i situasjoner foran mål, både i forsvar og angrep. Dette gjøres best ved justering av banestørrelse og antall spillere
- Ha retning på smålagsspill eller posisjonøvelser. Målet er ikke i seg selv å holde ballen i laget, men et virkemiddel for å komme seg fremover i banen for å score mål
- Ta oftere cornere og dødballer istedenfor å la egen keeper starte nytt angrep. Still krav og utfordre på markeringsansvar og «vinne ball-mentalitet».
KVALITETSPRINSIPPET
Gjentatte eksplosive aksjoner og teknisk utførelse på «maksnivå»
Kvalitetsprinsippet er ikke noe vi som trenere veilder på blant de yngste under 10-11 år, men det er ingenting i veien med å bruke konkurranser og betingelser for banestørrelse/antall spillere som fremmer høy aktivitet og mange involveringer (aktivitetsprinsippet).
- Organiser spillet på en måte som krever høy intensitet og raske valg. Dette kan gjøres ved banestørrelse, antall spillere, antall minutter aktivitet før pause, touchbegrensninger, og god differensiering for jevnbyrdighet i spill-motspill
- NED på banestørrelse når man jobber med angrepsspill. Utfordre og still krav til spillerne om å verne om ballen
- OPP på banestørrelse når man jobber med forsvarsspill. Utfordre og still krav til spillerne om å verne om ballen
- Konkurranser brukes som virkemiddel for morsomme treningsøkter med høy intensitet
DIFFERENSIERING
Positiv forskjellsbehandling!
- Dynamisk gruppeinndeling, hvor man i DELER av økta (spill-motspill) forsøker å skape jevnbyrdighet ved å sette sammen spillere med tilsvarende ferdighetsnivå
- Ulik påvirkning gjennom forskjellige øvelser, læringsmomenter og krav til utførelse
- Vurdér betingelser (touch, banestørrelse, antall spillere, osv.) for utfordringer og mestring hos alle
3.6 SPILLFORM OG SPILLETID
Barnefotballen
Alder | 6-7 | 8-9 | 10-11 |
Spillform | 3v3 | 5v5 | 7v7 |
Spilletid | Lik spilletid | Lik spilletid | Lik spilletid |
Inndeling | Jevne lag | Jevne lag | Jevne lag |
Ungdomsfotballen
Alder | 12-13 | 14 | 15-17 |
Spillform | 9v9 | 11v11 | 11v11 |
Spilletid | 50% | 50% | 25% |
Inndeling | Jevne lag | Kan nivådele | Kan nivådele |
Vi stiller alltid jevne lag fra 6-14 år, og alle i kamptroppen skal spille minst 50% av kampen.
Fra 15 år bør alle som skal spille kamp ha deltatt på minst 50% av treningsøktene de siste 30 dagene før kamp, med mindre særskilte årsaker.
Dersom en spiller er med på andre idretter, eller dømmer kamp som fotballdommer, skal dette i utgangspunktet også regnes som trening. Man må imidlertid ha minst ei økt med laget per uke.
Spillere skal helst spille maks én hel kamp i løpet av en uke og aldri overstige to – Dersom en spiller bør spille mer bør dette avklares med Sportslig Utvalg i forkant.
3.7 CUPER
Fra 6-12 år drar lagene i utgangspunktet kun på lokale cuper og cup innenfor Helgelandsområdet. Fra 13 år og oppover kan man se til andre turneringer, for eksempel Storsjöcupen i Östersund.
I lokale cuper skal vi delta i så mange årsklasser som mulig.
Det er også mulig å delta på én cup utenfor «fotballsesongen» (eks. Mo i Rana, Sandnessjøen eller Bodø).
All cupdeltakelse skal klareres med Sportslig utvalg. Ingen trenere skal melde på lag selv med mindre dette er avtalt.
Merk at alle spillere på laget skal ha likt tilbud og lik spilletid opp til 14 år. Fra 15 år og oppover skal alle ha samme tilbud, men man kan nivådele lagene dersom dette er fornuftig.
Klubben dekker påmeldingsavgift til én vintercup og én sommercup. Resten dekkes av egenandeler.
3.8 SAMMENSLÅING AV LAG
Vi forsøker så langt det rekker alltid å stille i eget alderstrinn.
Ved tvil eller mangel på spillere forsøker vil klubben og/eller forsøke samarbeid med andre klubber, eller vurdere å slå sammen med årsklasse over/under. Dette skal gjøres i samarbeid med Sportslig Utvalg.
2.9 KLUBBDOMMERE
«Uten dommer blir det ingen kamp«
Vi ønsker å legge til rette for at interesserte i alle aldre skal kunne få ta nødvendig dommerkurs og få oppfølging i forbindelse med dommergjerningen.
UNDER KAMP
- Vær klar og tydelig når du peker og gir beskjeder
- Blås ordentlig/hardt i fløyta så spillerne hører deg
- Forklar spillerne hva som skjer, for eksempel hvorfor det ble frispark
- Smil og vær blid
- Ha på svart/mørk treningsbukse hvis ikke shorts
FØR KAMP
- Møt opp senest 15 minutter før kampstart
- Opprett kontakt med begge lags trenere og presenter deg.
- Finn ut om det er like draktfarger slik at bortelaget må bruke vester
- Ta kjapt noen av reglene med dommerne, for eksempel i yngre klasser hvor det er pressoner
Dersom du behøver hjelp til utstyr, eller opplever du noe ubehag i forbindelse med dømming, ta kontakt med klubbens dommeransvarlig.
🔗 Les mer om dommergjerningen (NFF)
2.10 NOMINERE TIL SONE/KRETS
I BIL fotball ønsker vi å nominere spillere til sone- og kretslagstiltak. Vi setter imidlertid mestring i fokus, derfor er det viktig at vi sender de som oppfyller kriteriene, ikke flest mulig.
KRITERIER FOR Å BLI NOMINERT TIL SONE- OG KRETSTILTAK
- Trener mye
- Tester egne grenser
- Tilstedeværelse
- Viljen og evnen til å lære
NOMINASJONSRUTINER BIL FOTBALL
- Sportslig utvalg (SU) sender ut informasjon til de ulike trenere når det skal nomineres inn spillere til NFF-tiltak
- Trenere nominerer inn spillere til SU
- Aktuelle spillere blir sett av klubbens spillerutvikler i kamp- og treningssituasjon
- Spillernes trener og spillerutvikler drøfter de aktuelle spillerne
- Spilleritvikler tar en prat med nominerte spillere på om dette er noe man har motivasjon til å være med på
- Spillerutvikler tar dette videre med SU som så nominerer inn til NFF
2.11 KONSEKVENSER OG SANKSJONER
Ved brudd på klubbens egne krav og forventninger, brudd på Fair Play og på NFF sitt regelverk, vil klubben vurdere iverksettelse av sanksjoner mot spillere, trenere / lagledere og / el. foresatte / tilskuere.
Sanksjoner kan gjøres gyldig av Sportslig Utvalg og av klubbens styre. Ved umiddelbare hendelser, kan Sportslig Utvalg iverksette suspensjon, mens hendelsen kartlegges og vurderes. Sportslig Utvalg logger hendelser fortløpende. Innrapporterte saker fra andre klubber og innrapporterte saker fra NFF behandles særskilt av styret
Spesielle fokusområder kan være; rapport om språkbruk, usportslige hendelser, gjentagende spillere med røde kort etc.
Sanksjon mot spillere
Umiddelbare sanksjoner mot spillere (tas av banen under kamp / trening) kan utføres av trener / lagleder. Foreldre skal informeres om hendelse (10-16 år)
Ved alle øvrige saker skal saken umiddelbart rapporteres til Sportslig Utvalg som kobler på foresatte.
Følgende tiltak / sanksjoner kan vurderes:
- Karantene fra trening og kamp.
- Uønsket i klubb
Konsekvens ovenfor tilskuer
Kamp-vertene har ansvar for å ta aksjon ovenfor foreldre / foresatte / tilskuere, ved brudd på klubbens krav og forventninger, brudd på Fair Play eller på Norges Fotballforbund / NFF sitt regelverk, under kamp. Følgende tiltak / sanksjoner kan vurderes;
- Tilsnakk
- Bortvisning fra gjeldende arrangement.
Sportslig Utvalg skal informeres om hendelsen.
Konsekvens ovenfor trener / lagleder / støtteapparat
Ved treners/lagleders/støtteapparats brudd på retningslinjer, skal dette rapporteres til Sportslig Utvalg. Slik rapport kan adresseres til Sportslig Utvalg fra foreldre/foresatte, tilskuere, spillere, innehavere av trenerteamrolle, dommer, motstanderlag og NFF Nordland.
Følgende tiltak / sanksjoner kan vurderes;
- Tilsnakk
- Fratas myndighet i gjeldende arrangement (sett deg på tribunen).
- Bortvisning fra arena.
- Fratas verv
3. SKOLERINGSPLAN
Skoleringsplanen er retningsgivende og skal benyttes av alle trenere i BIL fotball.
Skoleringsplan
Spillemodell
Rollebeskrivelser